Trin 2: Målgrupper for dit intranet/digitale arbejdsplads

Når du skal relancere dit intranet, er det vigtigt, at du ved, hvem du skal målrette det til.  Her er nogle indspark til, hvordan du kan gøre det.

Jeg starter med at definere nogle begreber:

  • Personalisering
  • Segmentering
  • Personas
  • Målgrupper

Personalisering

I min definition er personalisering det, som den enkelte medarbejder selv vælger på sit intranet. Det er typisk sociale ting som en løbeklub, men kan også være faglige fælleskaber og genveje til det mest brugte indhold.

Segmentering

Segmentering er det, som sættes op centralt. Det er typisk lokation, afdeling, forretningsenhed, leder eller ikke-leder. Det er informationer, der findes centralt, hvis databasen er opdateret.

Personas

Personas er nogle typiske medarbejderprofiler, som intranetteamet i det daglige skal have for øje, når de skriver nyheder og designer nye funktioner. Det handler mere om at målrette indholdet af nyheden eller designet, så den passer til alle personas.

Målgrupper

Når vi taler om målgrupper for et intranet i forbindelse med relancering, er det mere overordnet. Det kan være ledere, funktionærer, kørende sælgere og produktionsmedarbejdere.

Helst tre og ikke mere end fem

Når du skal forholde dig overordnet til målgrupper, skal du helst have tre og ikke mere end fem.

Har du mere end fem målgrupper, bliver andelen i de efterfølgende typisk under fem procent, og du begynder at skulle forholde dig til meget små andele og risikerer at drukne i detaljer.

Næste trin

Alle trin

Mere om relancering af intranet eller den digitale arbejdsplads

Skal vi hjælpe dig med en holdbar menustruktur på dit intranet?

Flere artikler om relancering af intranet eller den digitale arbejdsplads

Jeg hører meget gerne dine kommentarer til denne artikel. Send en mail til Kurt@IntraTeam.dk

Bliv en del af vores online community