Kræftens Bekæmpelse vinder IntraTeamPrisen 2019

Sidste år fik Kræftens Bekæmpelse en flot andenplads i konkurrencen om at vinde IntraTeamPrisen (tidl. IntranetPrisen) for bedste intranet og digitale arbejdsplads. Det gav blod på tanden, og gennem det seneste år har organisationen arbejdet med brugen af intranettet samt foretaget løbende justeringer særligt inden for søgefunktionaliteten, og nu er det lykkedes dem at få vindertitlen i hus.

Kræftens Bekæmpelses nye intranet ”Insite” så lyset ultimo 2017, og det var derfor et meget ungt og uprøvet intranet, der deltog i sidste års konkurrence med denne lille hilsen og korte beskrivelse.

 

På trods af begrænsede ressourcer har holdet bag Insite formået at skabe et velfungerende, indbydende og livligt intranet. Der er tænkt nøje over navigation og indhold i en flad struktur og standard frem for special-udvikling. For den intranetansvarlige Anne Molbech-Kuskner var det vigtigt at gøre mest muligt rigtigt fra starten af, og med sin hidtidige erfaring fra komplekse, internationale organisationer ønskede hun fokus på en nem tilgængelighed og målrettet, opdateret og relevant indhold.

Det har udmøntet sig i et ”nede-på-jorden” og funktionelt intranet med brugeren i centrum. I en atmosfære af et tæt samarbejde mellem kommunikation og it og en stærk governance sørger et hold af aktive Insite-ansvarlige – også kendt som ”superninjaer” – for at drifte og udvikle indholdet.

Der er selvfølgelig meget at gabe over, når ambitionsniveauet er højt og ressourcerne små, og det har været og er en stadig proces at justere og optimere blandt andet søgningen. Her har sidste års vinder Rigspolitiet været en stor inspiration for Kræftens Bekæmpelse.  ”I de brugerundersøgelser, vi har fået foretaget, har søgningen hver gang været den ømme tå. Derfor var det med stor glæde, at vi fik sidste års vinder, Rigspolitiet, til at give os gode råd og fif. Det hele implementerede vi asap – og det har også gjort søgningen bedre – men vi er dog stadig et godt stykke fra at have en ’Googlish’ søgefunktion.

Ledelsen står bag
Som altid er ledelsens opbakning uomgængelig, når det gælder at skabe og optimere et intranet og en digital arbejdsplads af høj kvalitet og med stor nytteværdi. Hos Kræftens Bekæmpelse bakker ledelsen op såvel bag linjerne og som en aktiv spiller på intranettet via fx direktørens blog på forsiden.

Strategisk funderet
Til støtte i forløbet har Kræftens Bekæmpelses omdømmestrategi også spillet en vigtig rolle. Her er det beskrevet, at ”Insite er vores ’one point of entry’ til al vigtig viden om organisationen, til alle relevante skabeloner og dokumenter samt til alle portaler og værktøjer til digital videndeling og samarbejde i øvrigt. Derfor er Insite startside for alle.”

Et særligt kendetegn ved indholdsstruktureringen på Insite er opdelingen i ”håndbøger”, som ikke har noget at gøre med en traditionel håndbog. Det er tilstræbt at samle og gøre indholdet så emnebaseret som overhovedet muligt, og det er lykkedes langt hen ad vejen. Det virker logisk for brugerne, som nemt kan navigere sig frem til den ønskede information via megamenuen eller ”A-Å” oversigten.

Til baggrund for bedømmelsen ligger IntraTeams benchmarkmodel.  Besvarelsen bliver verificeret af IntraTeam i en halvdagssession, og derefter bliver brugerne i en elektronisk spørgeundersøgelse bedt om at vurdere kvaliteten af deres intranet og digitale arbejdsplads.

I benchmarkundersøgelsen scorer Kræftens Bekæmpelse med 49% langt over gennemsnittet på 22%, og de ligger også i den høje ende, hvad angår resultatet af brugerundersøgelsen.

 

IntraTeam ønsker Kræftens Bekæmpelse et stort tillykke med IntraTeamPrisen 2019.

IntraTeamPrisen 2019 – Danmarks bedste intranet/digitale arbejdsplads from Kurt Kragh Sørensen on Vimeo.

Forløbet

Konkurrencen om IntraTeamPrisen er åben, og alle er derfor velkomne til at stille op.

De tilmeldte besvarer vores benchmarkundersøgelse, som måler udnyttelsen i forhold til potentialet på den intranettet/digitale arbejdsplads. De bedste går videre i konkurrencen, og deres medarbejdere udfylder en lynhurtig brugerundersøgelse. Herefter besøger vi den bedste og følger op på, om alt er som beskrevet.

Tidligere års vindere af IntraTeamPrisen (tidl. IntranetPrisen):


Undersøgelsen om brugen af intranet og digitale arbejdspladser

Vi har undersøgt brugen af intranet og digitale arbejdspladser siden 2001. Parallelt med undersøgelserne har vi undersøgt brugen af SharePoint og benchmarked intranet, siden Jyske Bank som den første vandt IntranetPrisen i 2005. Alle disse er nu samlet i én kombineret undersøgelse og benchmark.

I skrivende stund har 72 danske og 68 udenlandske virksomheder, 46 danske kommuner, 12 uddannelsesinstitutioner og 21 andre offentlige organisationer deltaget i undersøgelsen, og 165 af disse har også fået benchmarket deres intranet. De deltagende organisationer får detaljerede svar på de vigtigste af de 246 spørgsmål i undersøgelsen, og hvis de har svaret på benchmarkspørgsmålene, får de også en status på deres placering i forhold til de bedste i hver kategori:

Hvis du vil vide, hvordan din organisation klarer sig, kontakt gerne AW@IntraTeam.dk eller Kurt@IntraTeam.dk. Vi deler kun din besvarelse med dig.

Vi kan nu lave statistik for følgende brancher:

Manufacturing (24), Consulting (10), Financial (18), Education (12), Other governmental (21), Municipalities (51), Construction (6), Energy (7), Engineering (12), IT (12), Logistics (5), Nonprofit (11), Healthcare (12), Retail (7), Pharmaceuticals (5)

og forventer på sigt at kunne give dig statistik på, hvad følgende brancher har til fælles:

BioTech (2), Trading (3), Trade union (2), Transport public (3)

Vi kan også lave statistikker på internationale organisationer (140), organisationer med mere end 5.000 ansatte (111) eller noget andet, der passer til din organisation.

Udsagn fra nogle af dem, der lod sig benchmarke:

“Undersøgelsen kommer virkelig hele vejen rundt i at vurdere virksomhedens intranet og giver en god basis for dialog om fremtiden. En positiv sidegevinst er at få aha-oplevelser og ideer til intranettet alene ved nogle af spørgsmålene – fx når der spørges til en konkret feature eller en disciplin, som man måske har overset i et stykke tid. Det tog 45-50 minutter at udfylde spørgeskemaet.”

Lars Thostrup, Chief business analyst, Danske Bank (Vinder af IntranetPrisen 2011)

 

”Vi brugte IntraTeams benchmark med flere hundrede spørgsmål for at se vores ’baseline’, da vi stod foran opgradering af et eksisterende intranet. Spørgsmålene er særdeles relevante. Vi lå markant lavere end sammenlignelige virksomheder – det gjorde indtryk på topledelsen. Godt udgangspunkt.

Nu har vi foretaget en opfølgende IntraTeam benchmark-måling, som viser, at vi har foretaget et kvantespring siden baseline-målingen med etableringen af hele den digitale arbejdsplads (Office365, SharePoint Cloud, Skype for Business, OneDrive, Yammer). Denne måling vil vi benytte som ’løftestang’ i de kommende udviklingsfaser med ny business case og budgetforhandlinger med ledelsen til videre konsolidering af PANDORA Global Digital Workspace som en forretningsunderstøttende digital platform.”

Morten Dal, Global Intranet Manager, PANDORA A/S

 

“Vi har fået stor indsigt og meget gavn af at indgå i benchmark-sammenligninger med andre intranet. IntraTeam anvender en grundig og systematisk metode, som kommer godt rundt i forskellige tematikker og som afspejler forskellige interessenters forskellige behov.”

Christian Skjæran, Intranet Manager, Chr. Hansen A/S (Vinder af IntranetPrisen 2010)

 

“Bare det at få spørgsmålene serveret har vist mig, hvor vi bør satse”

Hans-Henrik Sørensen, IT-seniorsystemkonsulent, MT Højgaard A/S

 

”Det var interessant at besvare benchmarket og forholde sig til de mange spørgsmål.”

Charlotte Scheller, Kommunikationskonsulent, Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen

 

“The IntraTeam Self Assessment Benchmark has a lot of very valuable and detailed questions. The assessment result gives you an insight into how your organization exploits the potential of a Digital Workplace.”

Thomas Maeder, Senior Digital Experience Manager, Swisscom

Bliv en del af vores online community